Slovak Business Agency oslovila v období od 20. septembra do 20. októbra 2014 vybraných slovenských aktérov v sektore hotelierstva, gastronómie, voľného času a cestovného ruchu (z anglickej skratky HLTT alebo hospitality, leisure, travel and tourism sector) za účelom zistiť ich názor na potrebu mentoringu v cestovnom ruchu. Oslovení boli zamestnanci, manažéri, zamestnávatelia, odborníci na príslušnú problematiku, učitelia, školitelia, ktorí pôsobia v tomto sektore.
Výsledky prieskumu
Prieskum bol realizovaný dotazníkovou metódou (dotazník na stiahnutie TU). Jeho cieľombolo preveriťpotrebu vzdelávania, rozvoja zručností, či potrebu tréningových programov v oblasti HLTT. Do prieskumu sa zapojilo 15 respondentov, ktorí zastupujú podnikateľské subjekty poskytujúce predovšetkým ubytovacie a stravovacie služby (10), organizácie na podporu cestovného ruchu (2) a univerzity (3).
Respondenti
11 respondentov pracuje, podniká alebo je inak zapojených v sektore HLTT; traja sú súčasťou organizácie, ktorá tento sektor reprezentuje a len 1 respondent zastupuje organizáciu, ktorá realizuje tréningy v tomto sektore.
Až 10 respondentov pôsobí v mikro alebo malom podniku s počtom zamestnancov do 50 osôb, 1 z respondentov zastupuje stredný a 1 respondent veľký podnik. Ostatní dvaja buď nikoho nezamestnávajú alebo neuviedli počet zamestnancov.
Ôsmi z opýtaných sa nazdávajú, že problematickou oblasťou v sektore HLTT sú ľudské zdroje, ich nedostatočné vzdelanie a najmä neschopnosť flexibilne reagovať na neustále sa meniace trendy v HLTT sektore reflektujúce zmeny v spoločnosti, ako napríklad demografický vývoj a meniace sa spotrebiteľské správanie. Šiesti respondenti považujú manažment, ako aj komunikáciu so zákazníkmi za oblasti, ktoré je potrebné neustále v organizáciách z HLTT sektora rozvíjať. K ďalším oblastiam, na ktoré by sa mala sústrediť pozornosť a ktoré je potrebné zlepšovať patria: nízka profesionalita podnikov (3 respondenti), nedostatočná resp. chýbajúca spolupráca s ostatnými subjektmi cestovného ruchu v regióne alebo s miestnou samosprávou (2 respondenti), rekonštrukcia budov a strojno-technologického parku (1 respondent).
Odporúčania na zlepšenie
Aby sektor HLTT mohol profitovať, respondenti odporúčajú zlepšiť najmä komunikačné zručnosti, ktoré zahŕňajú aj potrebu poznať a osvojiť si zásady a pravidlá komunikácie (8 respondenti), manažérske a finančné zručnosti (5 respondenti), cenotvorba a proklientský prístup (4 respondenti).
Aktuálnu ponuku tréningových programov pre HLTT sektor na Slovensku považujú šiesti respondenti za nepostačujúcu. Podľa piatich respondentov na Slovensku je tréningov dostatočné množstvo, avšak mnohí z nich poukazujú na ich finančnú náročnosť. Kritike sa nevyhla ani prax absolventov, či pracovníkov v sektore HLTT, ktorá mnohokrát chýba. Viacerí respondenti poukázali i na fakt, či až nevyhnutnosť neustáleho vzdelávania. Potreba sledovania aktuálnych trendov a čerpania informácií a skúseností aj zo zahraničia je reflektovaná u dvoch respondentov. Jeden účastník prieskumu vytkol absenciu vzorov, ktoré by inšpirovali ostatných k angažovanosti v tomto smere.
Osoby, ktoré poskytujú mentoring alebo koučing by sa mali podľa respondentov zamerať predovšetkým na tieto zručnosti: komunikácia so zákazníkmi (8 respondentov), manažérske a finančné zručnosti vrátane systému práce (7 respondentov), vedomosti a praktické zručnosti spojené s povolaním (4 respondenti), manažment sťažnosti (1 respondent) a kvalitu poskytovaných služieb, ktorá môže pomôcť získať stálych zákazníkov (2 respondenti).
Mnohí respondenti nemajú predstavu o tom, ako by mohol vyzerať tréningový program pre rozvoj mentoringových zručností. Traja respondenti však odporúčajú, aby tréningy pre mentorov a mentorovaných viac objasňovali podstatu mentoringu, jeho pridanú hodnotu a motivovali ich k účasti v programoch aj s výhľadmi nefinančného benefitu. Jeden z respondentov odporúča spracovať štandardy a rozširovať ich.
Respondenti sa taktiež vyjadrili k silným a slabým stránkam HLTT sektora na Slovensku, ako aj príležitostiam a potenciálnym hrozbám. Ich prehľad uvádzame v nasledujúcej tabuľke:
Silné stránky | Slabé stránky |
Prírodné, kultúrne a historické predpoklady (7) Veľký potenciál (3) Existujúca a zvyšujúca sa kvalita zariadení všetkých typov (3) Rôznorodosť a pestrosť ponuky služieb (2) Prijatie zákona o podpore cestovného ruchu Talentovaní ľudia Veľký počet študentov v odbore cestovného ruchu Vybudovaná a moderná infraštruktúra |
Infraštruktúra vrátane dopravy (2) Nedostatočné vzdelanie zamestnancov a manažérov (3) Neochota vzdelávania sa (3) Absencia technologickej prípravy obsluhy, varenia a ďalších praktických odborov na vysokých školách Neznalosť aktuálnych trendov v cestovnom ruchu Nedostatočná jazyková vybavenosť Únik odborníkov do zahraničia Chýbajúce vzory |
Príležitosti | Ohrozenia |
Prírodné, kultúrne a historické predpoklady (4) Stabilizácia pracovnej sily a orientácia na mládež (3) Možnosť zaujať nové trhy a zákaznícke segmenty (napr. prilákať návštevníkov a partnerov z Ázie) (2) Sledovať aktuálne trendy (napr. trend predĺžených víkendov a trend mimo sezónu) a ponúkať moderné produkty (2) Tvoriť nové atrakcie a podujatia vyvolávajúce potrebu návštevy Využiť efektívne marketingové nástroje a budovať značku Slovenska/jednotlivých destinácií (2) Spolupráca aktérov v HLTT sektore Pravidelne sa zlepšovať sa neupadať do stereotypu Zákon o podpore cestovného ruchu Vznik OOCR a KOCR |
Konkurencia z okolitých štátov (4) Vysoké byrokratické, daňové a odvodové zaťaženie, nová legislatíva (4) Krízy, výkyvy cien a kurzov, hroziaca plynová kríza (3) Nedostatočná spolupráca v rámci sektora (2) Nedostatočná infraštruktúra Slabá infraštruktúra pre aktivity voľného času pre prilákanie turistov na viac ako 1 noc Byrokracia pre OOCR Silná konkurencia Monopolizácia Náročné požiadavky klienta a zároveň neochota zákazníka za služby zaplatiť primeranú cenu (veľa peňazí na málo muziky) Závislosť OOCR a KOCR na dotáciách zo štátneho rozpočtu Spolupráca so zľavovými portálmi |
V dňoch 21.-22.10.2014 SBA realizuje on-line diskusnú skupinu (focus group). Jej cieľom je ďalšia diskusia o získaných skutočnostiach prostredníctvom realizovaného prieskumu. Do skupiny sú pozvané všetky zainteresované strany alebo stakeholderi.
Akékoľvek návrhy alebo pripomienky k vyššie uvedenej správe je možné poslať na aleksanyan@sbagency.sk.
Výstupy on-line diskusnej skupiny budú použité aj na účely reportovania v rámci projektu EU Tourism Mentoring, ktorí realizujú partneri z Litvy, Rumunska, Slovenska a Spojeného kráľovstva vďaka podpore Programu celoživotného vzdelávania.
Viac informácií o projekte je dostupných TU.