Podnikateľský plán je veľmi dôležitý najmä pre začínajúcich podnikateľov. Dokážete sa vďaka nemu vyvarovať školáckym chybám, váš biznis získa víziu a dokážete sa na neho pozerať z nadhľadu. V nasledujúcom seriály vám ukážeme, ako na písanie efektívneho podnikateľského plánu.
Podnikateľský plán musí byť stručný. Uvádzame v ňom jednoznačné informácie bez zbytočného vysvetľovania. Snažme sa tiež, aby bol plán zrozumiteľný, prispôsobme formulácie informácií čitateľovi. Dbajme na logickosť plánu, jednotlivé časti musia byť logicky previazané a mali by tvoriť zmysluplný celok. Jednotlivé tvrdenia v podnikateľskom zámere si nemôžu protirečiť.
Musia byť vo vzájomnej zhode a navzájom sa dopĺňať. Týka sa to najmä súladu textovej a finančnej časti. Pri plánovaní nákladov nezabúdajme na minimálne 10% rezervu na nepredvídané výdavky. Neopisujme iba silné stránky nášho podnikateľského zámeru, pretože vyznie menej dôveryhodne. Identifikovaním slabých stránok a rizík vzbudíme dojem, že zámer nič neskrýva a naviac sme si vedomí, že riziko je súčasťou existencie v trhovom prostredí a berieme ho do úvahy.
Sumár je najdôležitejší
Zhrnutie projektu je najdôležitejšou časťou plánu. Po jeho prečítaní musí byt' čitateľovi jasné, kto plán vypracoval a prečo, kde a kedy sa bude realizovať, o aké výrobky (služby) a trhy pôjde, aké skúsenosti, schopnosti, zručnosti a kompetencie majú kľúčové osobnosti v podniku, koľko to bude stáť a čo z toho môže získať. Ide teda o akýsi obsah celého dokumentu, ktorý je vo svojej finálnej podobe možné písať až po napísaní celého podnikateľského zámeru, kedy už máme myšlienky utriedené a sú nám jasné všetky kroky k realizácii podnikateľského zámeru.
Autor: Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (ALKP)
Súvisiace články:
Benefity a prekážky podnikania v zahraničí. Na čo si dávať pozor pri exporte
Mapa k vášmu úspechu na jednej strane. Vytvorte si Business Model Canvas
Pred rozbehnutím podnikania si zodpovedzte dôležitú otázku. V čom spočíva hodnota môjho produktu?
Partneri projektu CORD:
- MNKH Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.
- Slovak Business Agency (SBA)
- Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (ALKP)
- Regionálne poradenské a informačné centrum Komárno (RPIC Komárno)
- Magyar Női Unió Egyesület
- Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
Vedúci partner:
Projektoví partneri:
- SBA Slovak Business Agency (SVK)
- RPIC Regionálne poradenské a informačné centrum Komárno (SVK)
- ALKP Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (SVK)
- GYMSM KIK Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (HU)
- UHW Magyar Női Unió Egyesület (HU)
Kontaktná osoba:
Katarína Gavalcová
Manager of International Activities
Telephone: +421 2 20 363 176
Email: gavalcova@sbagency.sk
Web: www.sbagency.sk